研究者総覧

高橋 千佳 (タカハシ チカ)

  • 法文学部 人文社会学科(人文学) 准教授
Last Updated :2020/09/16

研究者情報

学位

  • Ph.D.(University of Hawaii at Manoa)

科研費研究者番号

  • 30749833

J-Global ID

研究キーワード

  • 応用言語学   第二言語習得   

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育 / 第二言語習得理論

経歴

  • 2017年10月 - 現在  愛媛大学准教授
  • 2014年04月 - 現在  松山大学非常勤講師
  • 2014年10月 - 2017年09月  愛媛大学講師
  • 2013年04月 - 2013年09月  電気通信大学非常勤講師
  • 2012年04月 - 2013年03月  松山大学非常勤講師
  • 2001年04月 - 2009年04月  (株)NHKエデュケーショナルディレクター・プロデューサー

学歴

  • 2009年08月 - 2013年05月   ハワイ大学マノア校   Second Language Studies
  • 2004年04月 - 2006年03月   立教大学大学院   異文化コミュニケーション研究科
  • 1996年09月 - 2000年06月   カールトン大学   Political Science/International Relations
  • 1996年04月 - 1996年08月   東京大学   文科三類

研究活動情報

論文

  • Affective and Motivational Changes After Intercultural Encounters: Effects of Study Abroad on Japanese Learners of English
    愛媛大学法文学部論集人文学編 48 151 - 160 2020年02月
  • Developing Ideal Multilingual Self in the Era of Global English: A Case in the Japanese Context
    高橋 千佳
    The Language Learning Journal 2019年 [査読有り]
  • Comparing the self-determination theory and the L2 motivational self system: A closer look at questionnaire items
    高橋 千佳
    愛媛大学法文学部論集人文学編 45 47 - 58 2018年
  • Investigating the development of ideal L2 and L3 selves: A longitudinal interview study
    高橋 千佳
    Language Education & Technology 54 1 - 22 2017年 [査読有り]
  • Contrasting motivational characteristics of university students with and without study-abroad interests: A profile analysis
    高橋 千佳
    The Language Teacher 41 1 13 - 19 2017年 [査読有り]
  • Investigating ideal L2 selves of university non-English majors in an EFL context
    高橋 千佳
    異文化コミュニケーション論集 14 69 - 80 2016年 [査読有り]
  • A reappraisal of Ushioda's approach to L2 motivation in the Japanese context
    高橋 千佳
    愛媛大学法文学部論集人文学科編 40 135 - 144 2016年
  • Measuring academically oriented high school students’ motivation to learn English using item response theory analysis: The Japanese EFL context
    Takahashi, C, Im, S
    Second Language Studies 34 1 69 - 99 2015年
  • Examining the ideal L2 self scale for college English learners using item response theory analysis
    Takahashi, C, Im, S
    Language Education & Technology 52 27 - 46 2015年 [査読有り]
  • L2 Motivation and Young Self-Instructed Learners’ Persistence in Learning English: A Causal Analysis
    高橋 千佳
    Studies in Self-Access Learning Journal 6 4 365 - 381 2015年 [査読有り]
  • L2 motivation and persistence in learning among self-instructed learners using radio materials
    高橋 千佳
    Language Education & Technology 51 1 - 30 2014年 [査読有り]
  • L2 motivation and its surrounding variables: Their relationships to L2 achievement and pedagogical implications
    高橋 千佳
    言語文化研究 34 119 - 136 2014年
  • Second language self-instruction: Definitions and characteristics
    高橋 千佳
    異文化コミュニケーション論集 12 157 - 165 2014年 [査読有り]
  • Ideal L2 self and university English learners: An interview study
    高橋 千佳
    The Language Teacher 37 6 3 - 8 2013年 [査読有り]
  • Investigating the socio-educational model of foreign language motivation in Japan: A synthesis of research
    高橋 千佳
    異文化コミュニケーション論集 11 53 - 65 2013年 [査読有り]
  • Rural Japanese learners' motivation to learn English from the ideal L2 self perspective
    高橋 千佳
    言語文化研究 32 131 - 146 2012年
  • Motivation research in second language acquisition: Recent trends and future possibilities
    高橋 千佳
    異文化コミュニケーション論集 10 49 - 58 2012年 [査読有り]
  • Japanese learners' perceptions of self-instructional radio materials
    高橋 千佳
    Second Language Studies 27 1 1 - 40 2008年

講演・口頭発表等

  • L2 Motivation Research: Recent Trends and How My SLS Dissertation Developed into Further Studies  [通常講演]
    高橋 千佳
    Thursday Lecture Series 2019年09月
  • What We Know About Japanese Learners of English Studying Abroad: Changes in Affective and Motivational Factors  [通常講演]
    高橋 千佳
    第17回愛媛大学英語教育改革セミナー 2019年03月
  • Ideal L2 and L3 Selves in the Era of English as an International Language: Competition or Harmony?  [通常講演]
    高橋 千佳
    Second Language Research Forum 2018年10月
  • Third Language Education in the Era of English as an International Language:Current Situations in Japan and Future Perspectives  [通常講演]
    高橋 千佳
    Japan-U.S. Teacher Education Consortium 2017年09月
  • 高校生の英語学習動機づけをどう高めるか:動機づけ理論から学べること  [招待講演]
    高橋 千佳
    愛媛県高等学校教育研究会英語部会 2017年05月
  • L2 motivation and Japanese university students: Their interests, future careers, and perceived relevance of English  [招待講演]
    高橋 千佳
    全国語学教育学会松山支部 2017年04月
  • The interplay between ideal and ideal L2 selves  [通常講演]
    高橋 千佳
    全国語学教育学会第42回年次国際大会教材展示会 2016年11月 口頭発表(一般)
  • Investigating the development of ideal L2 and L3 selves: A longitudinal interview study  [通常講演]
    高橋 千佳
    外国語教育メディア学会第56回全国研究大会 2016年08月
  • Lack of ideal L2 selves, unique ideal L2 selves: University non-English majors' L2 motivation focusing on ideal L2 self  [通常講演]
    高橋 千佳
    外国語教育メディア学会第55回全国研究大会 2015年08月 口頭発表(一般)
  • Examining the ideal L2 self scale for college English learners using item response theory analysis  [通常講演]
    高橋 千佳
    外国語教育メディア学会第54回全国研究大会 2014年08月 口頭発表(一般)
  • Motivation and persistence of learning among L2 learners in self-instruction: An interview study  [通常講演]
    高橋 千佳
    外国語教育メディア学会第53回全国研究大会 2013年08月 口頭発表(一般)
  • The structure of L2 motivation among self-instructed learners using radio materials  [通常講演]
    高橋 千佳
    言語と人間研究会 2013年06月 口頭発表(一般)
  • Japanese learners' perceptions of self-instructional radio materials  [招待講演]
    高橋 千佳
    Thursday Lecture Series, University of Hawaii at Manoa 2009年09月 口頭発表(招待・特別)
  • 学習者はラジオ英語講座をどうとらえているか:三日坊主から脱却する鍵とは  [通常講演]
    高橋 千佳
    立教・異文化コミュニケーション学会 2009年06月 ポスター発表

MISC

  • 留学に対する興味の有無に注目した大学生のL2動機づけプロフィール分析
    高橋 千佳 平成27年度愛媛大学法文学部人文系担当学部長裁量経費事業成果報告書 2016年
  • Upper-level EIKEN examinations: Linking, validating, and predicting TOEFL iBT scores at advanced proficiency Eiken levels
    Brown, J. D, Davis, J. M, Nakamura, K, Takahashi, C Report for the Society for Testing English Proficiency 2012年

受賞

  • 2010年11月 Language Learning Doctoral Dissertation Grant
     
    受賞者: 高橋 千佳
  • 1996年09月 グルー基金奨学金
     
    受賞者: 高橋 千佳

社会貢献活動

  • 教員免許状更新講習
    期間 : 2019年08月
    役割 : 講師
  • 教員免許状更新講習
    期間 : 2016年07月
    役割 : 講師

愛媛大学教員活動実績

教育活動(B)

担当授業科目(B01)

  • 2019, 前期, 学部, 英語Ⅱ
  • 2019, 前期, 学部, 英語コミュニケーション論概論Ⅱ
  • 2019, 前期, 学部, 英語コミュニケーション論概論
  • 2019, 前期, 学部, 英語コミュニケーション論特講Ⅱ
  • 2019, 前期, 学部, 英語コミュニケーション論専門演習Ⅱ
  • 2019, 前期, 学部, 英語コミュニケーション論特講Ⅱ
  • 2019, 前期, 学部, 英語コミュニケーション論専門演習Ⅱ
  • 2019, 前期, 修士, 英語習得論特論


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.