研究者データベース

三浦 優生ミウラ ユイ

所属部署名英語教育センター
職名講師
Last Updated :2019/04/11

研究者基本情報

基本情報

氏名

  • 氏名

    三浦 優生
  • 氏名(カナ)

    ミウラ ユイ

所属

所属・職名

  • 部署

    教育・学生支援機構
  • 職名

    准教授

学歴等

学歴

  • 20070400, 20100500, 京都大学大学院, 理学研究科
  • 20040400, 20060300, 国際基督教大学大学院, 教育学研究科
  • 19990400, 20040300, 国際基督教大学, 教養学部, 語学科
  • 20020900, 20030800, University College London, Department of Linguistics and Phonetics

その他基本情報

所属学協会

  • 日本音声言語医学会
  • 言語科学会
  • 日本語用論学会
  • 日本コミュニケーション障害学会
  • 日本発達心理学会

経歴

  • 20190400, 99990000, 愛媛大学(准教授)
  • 20160400, 20190300, 愛媛大学(講師)
  • 20120400, 20160300, 大阪大学大学院(専任助教)
  • 20110300, 20160300, 金沢大学(特任助教)
  • 20110200, 20110300, Royal Holloway, University of London(Visiting Researcher)
  • 20100500, 20110300, 金沢大学(研究員)
  • 20080400, 20100300, 京都大学大学院(日本学術振興会特別研究員(DC2))
  • 20071100, 20080200, Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology(Visiting Researcher)

研究活動情報

研究分野等

研究キーワード

  • 実験語用論
  • プロソディ
  • 言語発達
  • 語用論
  • 自閉スペクトラム症

著書・発表論文等

論文

  • 大学生における社交性不安と英語学習, 三浦優生, 大学教育実践ジャーナル, 17, 9, 18, 20190300
  • Characteristics of communication among Japanese children with autism spectrum disorder: A cluster analysis using the Children’s Communication Checklist-2., Tanaka, S. Oi, M., Fujino, H. Kikuchi., M., Yoshimura, Y., Miura, Y., Tsujii, M., & Ohoka, H., Clinical Linguistics & Phonetics, 31, 1, 234, 249, 20170000
  • Young children’s early sensitivity to linguistic indications of speaker certainty in their selective word learning., Matsui, T., Yamamoto, T., Miura, Y., McCagg, P. (2016), 1675, 176, 83, 96, 20160000
  • Long-term administration of intranasal oxytocin for adolescents and adults with autism spectrum disorder and comorbid intellectual disabilities: a randomized pilot study., Munesue,T., Nakamura, H., Kikuchi, M., Miura, Y., Takeuchi, N., Anme, T., Nanba, E., Adachi, K., Tsubouchi, K., Sai, S. Miyamoto, K., Horike, S., Yokoyama, S., Nakatani, H., Niida, Y., Kosaka, K., Minabe, Y., Higashida, H. (2016)., Frontiers in Psychiatry, 21, 7:02, 20160000
  • Causes of academic and behavioral difficulties among Japanese-Brazilian students: cognitive, linguistic and parental education factors., Konda, Y., Miura, Y., & Oi, M., Multilingual Education, 5, 2, 1, 17, 20150000
  • 広汎性発達障害児の音声による社会的認知., 三浦優生・田中早苗・リヒューキ, 博報児童教育振興会第7回児童教育実践についての研究助成事業研究論文集, 57, 58, 20130000
  • 特別な教育支援を必要とする児童に対する外国語活動の可能性, 物井尚子・中山晃・三浦優生 , ことばと人間, 9, 127, 143, 20130000
  • Public opinions regarding the relationship between Autism Spectrum Disorders and society: social agenda construction via science café and public dialogue using questionnaires., Higashijima, J., Miura, Y., Nakagawa, C., Yamanouchi, Y., Takahashi, K., Nakamura, M. , Journal of Science Communication , 11, 4, A03 .  , 20120000
  • Absence of spontaneous action anticipation by false belief attribution in children with autism spectrum disorder, Senju, A., Southgate, V., Miura, Y., Matsui, T., Hasegawa, T., Tojo, Y., Osanai, H., & Csibra, G. , Development and Psychopathology, 22, 353, 360, 20100000
  • Children's understanding of certainty and evidentiality: Advantage of grammaticalized forms over lexical alternatives, Matsui, T. & Miura, Y. , New Directions for Child and Adolescent Development, 125, 63, 77, 20090000
  • Understanding of speaker certainty and false-belief reasoning: A comparison of Japanese and German preschoolers. , Matsui, T., Rakoczy, H., Miura, Y., & Tomasello, M. , Developmental Science, , 12, 4, 602, 613, 20090000
  • Young children’s assessment of the reliability of speaker’s knowledge: a link between theory of mind and verbal communication. Studies in Language Sciences, Matsui, T., Miura, Y., Studies in Language Sciences, 7, 139, 152, 20080000
  • Young children’s implicit and explicit understanding of speaker knowledge. , Matsui, T., Miura, Y., & McCagg, P., Proceedings of the 28th Annual Cognitive Science Society, 1789, 1794, 20060000

書籍等出版物

講演・口頭発表等

  • Understanding of indirect replies in children with Autism Spectrum Disorders., Miura, Y., Matsui, T., Fujino, H., Tojo, Y., Hakarino, K., The 2nd Experimental Pragmatics in Italy Conference, 20180600
  • 自閉スペクトラム症児における間接発話の理解(3)., 三浦優生・松井智子・藤野博・東條吉邦・計野浩一郎, 日本発達心理学会第29回大会, 20180300
  • Developing Assessment Rubric for Foreign Language Activities: Focusing on Japanese Elementary School Students with Special Educational Needs, Nakayama, N., Tsukada, H., Wakizaka, H., & Miura, Y. & Yoshida, H., The 29th Annual Japan-US Teacher Education Consortium Conference, 20170900
  • 間接発話の理解. (大会フォーラム「言語学的視点から探る心の理論の発達:日本語を中心に」), 三浦 優生, 日本言語科学会第 19 回年次国際大会, 20170700
  • Pragmatic inferences in children with autism spectrum disorder: using prosodic and contextual clues. , Miura, Y., Matsui, T., Fujino, H., Tojo, Y., & Hakarino, K., The 14th International Congress for the Study of Child Language, 20170700
  • 自閉スペクトラム症児における間接発話の理解(2)., 三浦優生・松井智子・藤野博・東條吉邦・計野浩一郎, 日本発達心理学会第28回大会, 20170300
  • 児童による間接発話の解釈に及ぼすプロソディの影響. , 三浦 優生, 「日本語の間接発話理解 : 第一言語,第二言語,人工知能における習得メカニズムの認知科学的比較研究」研究発表会, 20170300
  • Examining the treatment efficacy of the PEERS in Japan: towards improving social skills of children with autism spectrum disorder. , Yamada, T., Miura, Y., & Oi, M, International Meeting for Autism Research, 20160500
  • 自閉スペクトラム症児における間接発話の理解(1)., 三浦優生・松井智子・藤野博・東條吉邦・計野浩一郎, 日本発達心理学会第27回大会, 20160400
  • Children’s developmental ability in pragmatic inference., Miura. Y., Young Researchers' Workshop on Mind and Language,, 20150700
  • Autistic children’s use of contextual and prosodic information in pragmatic inference. , 三浦 優生, The 17th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Science, 20150700
  • 話し手の命題態度の理解の発達.(シンポジウム「ことばを“ことば”ならしめているものの発達」), 三浦 優生, 日本発達心理学会第26回大会, 20150300
  • 自閉症スペクトラム児における感情プロソディの理解.(シンポジウム「言語コミュニケーションの発達と障害:実験心理学的研究から発達臨床への示唆」), 三浦 優生, 日本心理学会第78回大会, 20140900
  • Communicative use of prosody in children with autism. Seminars on the Development of Social Communication: Insights into Cultural Effects and Communicative Disabilities, Miura. Y., 20140500
  • Enhancement of public awareness and advocacy of autism: An experimental program in Kanazawa., Oi, M., Takeuchi, N., Miura, Y., Nagata, S., Kudo, T., Tanaka, S., & Nojima, N. , The 10th International Autism-Europe Congress, 20130900
  • ASD children’s identification of face and referent from speaker’s affective voice. , Miura, Y., Matsui, T., Fujino, H., Tojo ,T., & Osanai, H., The 10th International Autism-Europe Congress, 20130900
  • Cross-linguistic difference in children’s sensitivity to speaker certainty: evidence from corpus and experimental data (presented at the panel ”Understanding speaker knowledge through verbal expressions: Cross-cultural comparisons”) . , Miura,Y., Matsui, T., Rakoczy, H., & Tomasello, M., The 2013 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development,, 20130400
  • How do children know speaker’s knowledgeability from utterances? : findings from cross-linguistic and cross-clinical studies. , Miura, Y., The 12th International Pragmatics Conference, 20110700
  • Knowing how certain the speaker is: Cross-linguistic variation in children's developmental awareness of modal words and prosody. , Miura, Y., & Matsui, T., The 4th Conference on Language, Discourse and Cognition,, 20100500
  • 自閉症スペクトラム児による話し手の確信度の理解‐視線追跡による検討‐.(シンポジウム「語用論発達の実験的検討」), 三浦 優生, 第20回日本発達心理学会大会, 20090300
  • 日本語およびドイツ語における確信度をあらわす語彙とイントネーションの理解の発達., 三浦 優生, 日本語用論学会第11回大会, 20081200
  • Autistic children’s sensitivity to speaker certainty expressed in prosodic and lexical cues (presented at the symposium ”Issues in Pragmatic Impairment: Cognitive Pragmatic Approaches.”)., Miura, Y., Matsui, T., Tojo, Y., & Osanai, H., The 11th Conference of the Pragmatics Society of Japan., 20081200
  • 幼児による話し手の確信度の理解‐文末助詞とイントネーションに示された手がかりから‐. , 三浦優生・松井智子, 日本言語科学会第7回年次国際大会, 20070700
  • 日本語他動詞構文の獲得-動詞一般的な知識への段階的発達-., 三浦 優生, 日本言語学会第130回大会, 20050500

MISC

  • 児童の特性を理解する, 三浦優生・角田麻里・苅田知則・中山晃, 英語教育, 63, 1, 54, 56, 20140000

その他研究情報

受賞

  • 20130000, 博報児童教育振興会 , 第7回児童教育実践についての研究助成事業 優秀賞, 広汎性発達障害児の音声による社会的認知
  • 20080000, The 11th International Association for the Study of Child Language, Student Award, Understanding of speaker certainty by children with autism: based on prosodic and lexical cues

競争的資金



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