Institute for Education and Student Support (IESS)
教育企画室
Update date:2025/01/21
Professor
Nakayama Akira
  • Birth:1973

Research History

  1. 1996-1999兵庫県立山崎高等学校英語科臨時講師(常勤)
  2. 1999-2000International Christian UniversityGraduate School, Division of EducationPart-time Assistant
  3. 1999-2000International Christian UniversityCollege of Liberal ArtsPart-time Assistant
  4. 2000-2003International Christian University教育研究所Part-time Teaching Assistant
  5. 2000-2003多摩リハビリテーション学院言語療法学科非常勤講師
  6. 2000-2003Tokyo Polytechnic UniversityFaculty of ArtsPart-time
  7. 2003-2007Ashikaga University工学部共通課程英語研究室Full-time lecturer
  8. 2003-2009Ashikaga University学生相談室Student Support
  9. 2007-2009Takasaki City University of EconomicsFaculty of EconomicsPart-time
  10. 2007-2009Ashikaga University工学部共通課程英語研究室Associate professor
  11. 2008-2010Bunkyo UniversityGraduate School of Language and CulturePart-time
  12. 2009-2021Ehime UniversityInstitute for Education and Student Support, English Education CenterAssociate professor
  13. 2022/01/01-presentEhime UniversityInstitute for Education and Student Support, English Education CenterProfessor
  14. 2022/01-presentEhime UniversityEnglish Education Center, Institute for Education and Student SupportProfessor

Education

  1. J. F. Oberlin University19921996
  2. Himeji Dokkyo University19961999
  3. International Christian University20002006

Degree

  1. Ph.D. in EducationInternational Christian University2006/06

Research Areas

Research Interests

  1. 外国語教育
  2. 学習観
  3. 英語教育
  4. 学習方略
  5. 特別支援学級
  6. 交流学習
  7. English Teaching
  8. 外国語活動

Research Projects

  1. A study on a qualitative and objective assessment tool for foreign language activities: Focusing on Japanese elementary school students with special educational needs基盤研究(C)Principal investigator
  2. An exploratory study on evaluating elementary school students' performance of English by using assessment rubrics基盤研究(C)Principal investigator
  3. Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language educationGrant-in-Aid for Scientific Research (B)2020/04-2024/03
  4. Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)An exploratory study on evaluating elementary school students' performance of English by using assessment rubricsGrant-in-Aid for Scientific Research (C)2019/04-2023/03
  5. Japan Society for the Promotion of ScienceGrants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)リメディアル教育としての反転学習に対する不安に応じたファシリテーション技法の研究Grant-in-Aid for Scientific Research (C)2019/04-2022/03

Books and Other Publications

  1. 「問う力」を育てる理論と実践 : 問い・質問・発問の活用の仕方を探る小山 義徳 道田 泰司第4部第14章ひつじ書房2021/039784823410352
  2. One world : smilesKANAMORI et al教育出版2020/019784316204031
  3. 特別支援教育概論花熊 暁 川住 隆一 苅田 知則第4章8節「帰国・外国人子女への配慮・支援」、9節「特別支援学級における外国語活動・小学校英語」建帛社2020/019784767921228
  4. 小学校英語科教育法編者 金森 章 中山第8章 特別支援教育における外国語活動成美堂2019/039784791971961
  5. 第2節 特別支援,ユニバーサルデザインの視点を生かした授業作り中山 晃(金森強 本多敏幸 泉恵美子第2章 主体的な学びをめざす授業作り(主体的な学びをめざす小学校英語教育 教科化からの新しい展開)教育出版2017/10

Papers

  1. Hybrid Flexible 型の授業デザインを用いた 英語の授業実践報告2022/03中山晃 梅本祥史大学教育実践ジャーナル21, 17-28Research paper (bulletin of university, research institution)
  2. 小学校外国語科における6年生児童のつまづき実態 -学級担任及び専科教員を対象とした調査結果の分析-2021/03松宮奈賀子 大谷みどり 中山晃 川合紀宗JES Journal21, 95-110Research paper (scientific journal)
  3. 外国語活動・外国語科 ~外国語や外国の文化に触れることを通したコミュニケーション2020/04中山晃特別支援教育研究(4月号)752(MISC) Introduction and explanation (others)
  4. 「地域観光英語(English for Regional Tourism)」によるインバウンド観光の促進2019/10中山 晃調査研究情報誌ECPR43/ 1, 38-44Research paper (bulletin of university, research institution)
  5. おさえておきたい特別支援教育の視点 -準備・確認のためのチェックリスト-2019/08中山 晃小学英語通信 SMILES 2019年秋号(MISC) Introduction and explanation (commerce magazine)

Presentations

  1. Nakayama, A.(2015, December). Remedial Education for English Teaching: A Case Study at Ehime University. Paper presented at JCA Chugoku-Shikoku Chapter Annual Meeting. At Fukuyama University. On December 12th.第18回 日本コミュニケーション学会中国四国支部大会 於 福山大学 宮地茂記念館
  2. 中山晃.(2015)「特別支援学級での外国語活動:評価に関する一考察」平成27年度JACET中国・四国支部秋季研究大会 於 松山大学平成27年度JACET中国・四国支部秋季研究大会 於 松山大学Poster presentation
  3. Nakayama, A., Tomida, E., Chikamori, K., Ono, Y., Yamamoto, A., & Ohtani, C. (2015, September). How Japanese university students deal with cultural disequilibrium: a special focus on the process of constructing their beliefs about cross-cultural experiencJUSTEC2015
  4. 中山晃.(2015, June)「英語プロフェッショナル養成コースの学生によるSA活動とその効果」第27回四国英語教育学会愛媛研究大会 於 愛媛大学四国英語教育学会Poster presentation
  5. 竹村典子・苅田知則・中山晃(2014)「通常学級における視覚認知に困難のある児童に対する学習支援の検討」『第28回 言語発達障害研究会』予稿集 p.31第28回 言語発達障害研究会 於 倉敷中央病院Poster presentation

Awards

  1. 2020/12学長特別賞『遠隔授業の質の向上』
  2. 2017/06Presidential Awards『「観光英語」の課外授業とその実践:松山市および石鎚山周辺観光での学生による英語案内プロジェクト』

Allotted Class

  1. 2024English Ⅰ
  2. 2024English Ⅰ
  3. 2024English Ⅱ
  4. 2024English Ⅱ
  5. 2024English Ⅲ

Academic_Activities

  1. 【学術指導】特別支援学級及び特別支援学校での外国語の授業を行うための社内研修用指導手引き改訂に関する学術指導Other株式会社リンク・インタラック2020/09/01-2021/02/26愛媛大学愛大ミューズ特別支援学級及び特別支援学校での外国語の授業を行うための社内研修用指導手引き(英語版)の改訂内容についてのコンサルティング
  2. 【学術指導】幼児向け英語教材の開発に関する学術指導Other株式会社シーズテック2020/01/06-2020/12/28愛媛大学愛大ミューズ幼児向け英語学習教材のコンテンツ作成に際してのコンサルティング

Professional Memberships

  1. 2020Japan Academy of Learning Disabilities
  2. 2010Japan Association of English Teaching in Elementary Schools
  3. 2010四国英語教育学会(全国英語教育学会)
  4. 2005/01/01日本学校心理士会(愛媛支部)
  5. 2000JACET

Committee Memberships

  1. 2021/04-2022/03JACETJACET Academic Publication(Selected Papers Vol.8)Chief Editor
  2. 2019/04-2021/09愛媛県立松山東高等学校GL事業課題研究担当
  3. 2019/04/20-present愛媛県立松山東高等学校GL事業(地域との協働による高等学校教育改革推進事業・グローカル型)課題研究担当
  4. 2017/04-present四国英語教育学会理事(愛媛県支部)
  5. 2016/04-present大学英語教育学会中国・四国支部企画委員

Teaching Experience

  1. 言語学特論文教大学大学院
  2. 心理言語学特論文教大学大学院
  3. 英語II国立病院機構愛媛医療センター附属看護学校
  4. 地域観光英語愛媛大学・松山大学(単位互換科目)
  5. 異文化理解愛媛大学(免許法認定講習・通信教育)